سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نرم افزار رویت 2021 چیست و چه کاربردی دارد؟

نرم افزار Autodesk Revit یک نرم‌افزار قوی در حوزه نقشه‌کشی و معماری است که برای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان به کار می‌رود. نرم افزار revit شامل قابلیت‌هایی برای انواع طراحی معماری، مکانیکی، برق و لوله‌کشی، مهندسی سازه و تأسیسات است که یک راه‌حل جامع برای کل تیم پروژه ساختمان ارائه می‌دهد. در نرم افزار Revit برای طراحی دیوار، سقف، کف، سازه، درب، پنجره و سایر بخش‌های ساختمان پایه، از اشیاء سه‌بعدی استفاده می‌شود.

هنگامی‌که یک پایگاه داده پروژه به اشتراک گذاشته می‌شود، یک فایل مرکزی ایجاد می‌شود که نسخه اصلی پایگاه داده پروژه را در یک سرور فایل در شبکه LAN شرکت ذخیره می‌کند. هر کاربر روی یک کپی از فایل مرکزی کار می‌کند و تغییرات اعمال‌شده روی پروژه توسط کاربران، روی پرونده مرکزی ذخیره می‌شود تا کاربران دیگر نیز این تغییرات را دریافت کنند.

Revit از فایل‌های RVT، برای ذخیره مدل‌های BIM استفاده می‌کند. اشیاء پارامتریک (چه اشیاء سه‌بعدی ساختمان و چه اشیاء دوبعدی draft) همگی یک Family نامیده شده و در فایل‌های RFA، ذخیره می‌شوند و در صورت لزوم نیز به پایگاه داده RVT وارد می‌شوند. Family ها در آموزش رویت به مهارت برنامه‌نویسی احتیاج ندارند و منابع زیادی از کتابخانه‌های RFA پیش‌فرض در رویت وجود دارند.

دلیل اهمیت نرم افزار رویت 2021 چیست؟

دلیل اهمیت نرم افزار رویت 2021 چیست؟

نرم افزار رویت برای طراحی سه‌بعدی تأسیسات فنی، راه‌حلی ایده‌آل است. دلیل این موضوع قابلیت‌ها و کتابخانه‌های پرمحتوای موجود در رویت است. همچنین نرم افزار رویت قابلیت ارتباط با سایر نرم‌افزارهای نقشه‌کشی مانند Auotocad و 3Dmax را نیز دارد. بنابراین ترکیبی از محتوا و قابلیت‌های کاربردی باعث ارزشمند شدن نرم افزار رویت شده است.

نکته مثبت دیگر در مورد Revit این است که مدل‌های غنی از اطلاعات موجود در آن، به متخصصان، مهندسان و معماران در طراحی، ساخت و نگهداری ساختمان‌هایی با کیفیت بالاتر و مصرف انرژی کمتر، کمک می‌کند. همچنین این امکان را به آن‌ها می‌دهد که در مراحل طراحی، تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تری برای تحویل کارآمد پروژه‌های خود انجام دهند؛ زیرا هرگونه تغییر در طراحی مدل‌های ایجادشده در Revit، به طور خودکار در تمام مدل اعمال می‌شود و از طرح‌ها و اسناد مرتبط با آن، محافظت می‌کند. بنابراین بازدیدهای متعدد در Revit به شما حس کنترل کامل روی پروژه را می‌دهد؛ یعنی شما می‌توانید به‌طور مستقیم مراحل طراحی پروژه خود را مشاهده کرده و منطقی‌بودن یا نبودن آن را بررسی کنید. در واقع جامع بودن، ساده بودن و کاربردی بودن رویت 2021، آن را پر اهمیت می کند.

ویژگی‌های نرم افزار رویت 2021 و آموزش revit

برای آموزش رویت 2021 باید با ویژگی‌های مهم آن آشنا شوید. آخرین نسخه نرم افزار رویت یعنی revit 2021 شامل پیشرفت‌های مختلفی است که ما برای آموزش رویت، ویژگی‌های جدید مربوط به جنبه‌های اصلی و معماری محصول رویت 2021 را شرح می‌دهیم.

ویژگی‌های نرم افزار رویت 2021 و آموزش revit

نرم افزار رویت 2021 شامل سه بخش اصلی است:

  1. ایجاد مدل (create)
  2. بهینه‌سازی گردش کار (workflow) و رابط کاربری درون رویت (optimize)
  3. اتصال با داده‌های خارجی رویت یا غیر رویت (connect)

برخی از ویژگی‌های مهم جدیدی که درخصوص هر یک از این دسته‌ها به رویت 2021 اضافه شده‌اند به شرح زیر است:

?ایجاد ویژگی‌های جدید در رویت 2021

  • دیوارهای شیب‌دار

اکنون در revit 2021 می‌توانید دیوارها را به‌شکل عمودی، شیب‌دار (کج یا خم) کنید. اکنون با این ویژگی، گردش کار بسیار تمیزتر است، اگرچه محدودیت‌هایی نیز وجود دارد؛ مانند اینکه پروفیل دیوار برای دیوار مورب قابل ویرایش نیست و این یعنی در برخی شرایط خاص، شاید هنوز مجبور به استفاده از روش قدیمی باشید.

  • void در family ها

اکنون در رویت 2021، هنگام ایجاد یک family می‌توان برای استفاده از گزینه void object که به‌منظور برش اشیاء solid استفاده می‌شود، از یک پارامتر yes/no استفاده کرد. این کار از طریق یک checkbox انجام می‌شود و به شما این امکان را می‌دهد که family هایی را ایجاد کنید که در آن، گزینه ایجاد hole یا opening، به‌راحتی گنجانده شود.

  • طراحی تولیدی (Generative Design)

قابلیت Generative Design اکنون به‌طورمستقیم در رابط کاربری رویت 2021 گنجانده شده است. این موضوع تحول جالبی است که پتانسیل زیادی برای گردش کارهای آینده دارد.

?بهینه‌سازی در رویت 2021

?بهینه‌سازی در رویت 2021

  • قابلیت نمایش فیلترها در view

شما اکنون در رویت 2021 قادر به فعال یا غیرفعال کردن فیلترها در view ها هستید. این درحالی است که قبلاً برای خاموش‌کردن یک فیلتر، مجبور به حذف آن بودید. این ویژگی رویت 2021 افزودنی خوبی برای مجموعه ابزارهای شما خواهد بود.

  • بهبود سایه‌زنی واقعی

حالت Raytrace حذف شده و حالت سایه‌زنی واقعی (Realistic Shading) به میزان قابل‌توجهی برای view ها بهبود یافته است تا گرافیک گیراتر و ناوبری سریع‌تری به شما بدهد. اکنون در رویت 2021، view ها با تعریف کنتراست بهتر و کنترل نوردهی خودکار ارائه می‌شود.

  • بهبود حاشیه‌نویسی

متن نشانگر بخش (Section marker text) اکنون می‌تواند با خود خط بخش تراز شود. این کار از طریق انتخاب گزینه “rotate with component” امکان‌پذیر است. این موضوع در ارائه نقشه‌هایی با نام‌های طولانی موجود در برگه‌های گردش کار BIM، به شما کمک خواهد کرد.

  • ویژگی Path of Travel

این ویژگی که در سال 2020 معرفی شد، تاکنون پیشرفت‌های زیادی داشته است. اکنون در رویت 2021 می‌توانید waypoint اضافه کرده و از grip ها استفاده کنید تا نقاط شروع و پایان را دستکاری کنید.

  • فضای کاری شخصی

هنگام نصب revit 2021، گزینه‌ای برای ایجاد فضای کاری مرتبط با نقش شما وجود دارد. کافی است به چند سؤال درباره دیسیپلین و نقش خود پاسخ دهید تا Revit برخی از زبانه‌های مربوط به نقش شما را برایتان روشن کند.

?اتصالات در رویت 2021

اتصالات در رویت 2021

  • پیوند فایل‌های PDF و تصاویر

در سال 2020 قابلیت وارد کردن PDF به Revit اضافه شد. اکنون در رویت 2021، این قابیت به عنوان یک linked object در دسترس است. بنابراین اکنون می‌توانید PDF ها را نیز مانند DWG ها و سایر مدل‌های رویت، unload و reload کنید. همین قابلیت پیوند به فایل‌های تصویری نیز اضافه شده است.

  • دسته‌بندی‌های پل

در رویت 2021 دسته‌بندی‌های جدیدی وجود دارد که بر اساس زیرساخت‌ها بنا شده‌اند. این دسته‌بندی‌ها شامل پل ها، اسکله‌ها، پایه‌ها، اتصالات و بلبرینگ‌های انبساط و چند مورد دیگر می‌شود. این موارد به شما کمک می‌کنند تا با استفاده از روند کار و Infrawork های سازه‌های عمرانی، همکاری خود با مهندسین عمران را مدیریت کنید.

آنچه که در آموزش رویت نوین پندار ارائه می دهیم:

همانطور که میدانیم، نرم افزارهای رویت در نسخه های مختلف شباهت بسیار زیادی به هم دارند و یادگیری کار با نسخه های آخر آن میتواند تا چند نسخه بعد کار شما را راحت کند. اما آنچه که نوین پندار در دوره آموزش رویت ارائه میکند بدین صورت است:

  1. فصل اول : ایجاد دیوار فاز دو
  2.  فصل دوم : کف، بام و سقف کاذب  
  3. فصل سوم : ترسیم دیوار Curtain wall 
  4. فصل چهارم : Component  
  5. فصل پنجم : کار با پله  
  6. فصل ششم : Structure 
  7. فصل هفتم : کار  با Family و Component 
  8. فصل هشتم : Mass Modeling 
  9. فصل نهم : سایت و توپو گرافی 
  10. فصل دهم :نامگذاری فضاها و تعیین حدود  
  11. فصل یازدهم : شیت بندی  
  12. فصل دواززدهم : متره و بر آورد  
  13. فصل سیزدهم : رندرینگ